Innan vi börjar
När vi drar igång ett arbete för en tobaksfri skoltid är tanken att det ska bli långsiktigt
hållbart och i förlängningen en integrerad del av skolans ordinarie verksamhet.
Inte bara ett tillfälligt projekt som kom och gick. Forskning har visat att det krävs att
vissa grundläggande förutsättningar är på plats i en organisation, i det här fallet en
skola, för att ett förändrings- och implementeringsarbete ska bli framgångsrikt och
långsiktigt hållbart.
Det finns ett par frågor vi bör ställa och diskutera innan
vi drar igång processen och påbörjar arbetet. Det
handlar om att undersöka skolans behov av att arbeta
tobaksförebyggande samt vilka förutsättningar skolan
har för att nå framgång i arbetet.
Frågor att undersöka och diskutera:
1. Finns det ett behov av att arbeta tobaksförebyggande
på skolan?
2. Finns det en insikt om att en förändring krävs –
att nuvarande arbetssätt/förhållningssätt inte
räcker till eller fungerar?
3. Finns det en vilja/motivation att förändra arbetssätt/förhållningssätt
gällande tobak på skolan?
Ställer sig en majoritet av skolans personal bakom
en satsning att arbeta för en tobaksfri skoltid?
4. Finns det ett gynnsamt klimat (det vill säga skolledningens
stöd och engagemang för frågan, tid och resurser) för att arbeta för en tobaksfri skoltid?
De förutsättningar som vi söker och helst ser att ni
instämmer i är framförallt:
• Att man bland personalen på skolan upplever tobaksbruk bland unga generellt och skolans elever
specifikt som ett problem värt att lägga arbete på. Och att man anser att det ligger inom skolans (och
sitt eget) uppdrag och ansvar att arbeta för att stödja eleverna att förbli tobaksfria, till ett tobaksfritt liv.
• Att man känner ett behov av ett förändrat (helt eller delvis) förhållningssätt och arbetssätt gällande tobak på skolan.
• Att man har en vilja, känner motivation och har ork att ställa sig bakom en satsning att arbeta för en tobaksfri skoltid.
• Och slutligen att skolans ledning ställer sig bakom och visar engagemang för arbetet och att det finns tid och resurser att genomföra arbetet. Att det kommer att prioriteras.
Känner ni att ni inte har fått majoriteten av skolans
personal att sluta upp kring detta, eller att ledningsstödet
sviktar eller helt uteblir? Känns det tveksamt kring prioritering av tid och resurser, konkurrerande
projekt och utvecklingsområden som kommer sluka alla resurser?
Då är vårt råd till er att avvakta. För ett förändringsarbete
(oavsett vad det gäller) som dras igång med sådana förutsättningar kommer aldrig att nå framgång. Det vi kan göra då är att analysera vilka av ovanstående förutsättningar som i dag motverkar att vi genomför arbetet. Och om dessa kan påverkas och förflyttas till att istället bli främjande. Kanske kan motivationen höjas genom att en extern föreläsare tas in som föreläser om ungdomar och tobak samt skolans möjligheter i det tobaksförebyggande arbetet. Ibland handlar det bara om att förstå vad det är man kan och ska göra. Och inte minst varför vi ska göra det. Att ett arbete för en tobaksfri skoltid inte handlar om att jaga tobaksbrukande elever (eller kollegor) och tvinga dem att sluta. Utan att det handlar om att verka för en skyddande och stödjande skolmiljö och tid som stödjer de tobaksfria eleverna (en klar majoritet) att förbli tobaksfria.
Men vi ska inte måla fan på väggen. I de flesta skolor brukar det finnas en förståelse för och vilja att arbeta hälsofrämjande och för en tobaksfri skoltid. Utan, nu när ovanstående brasklapp är levererad, förutsätter vi att de förutsättningar som krävs för att gå vidare är på plats.
Arbetet ska organiseras och planeras.
En arbetsgrupp med ansvar för att driva och leda utvecklingsarbetet på skolan ska utses och en tidplan
tas fram. Arbetsgruppen bör bestå av ett antal medarbetare som har en god förankring i verksamheten och är motiverade att arbete med frågan. Önskvärt är att skolans ledning, elevhälsovården samt några arbetslagsledare är representerade. Gruppen ska
varken vara för stor eller för liten. Skolans storlek är
avgörande. Men gruppen ska helst inte vara större än
tio personer och inte mindre än tre.
En tidplan ska tas fram. Tidplanen bör utgå från de sex steg som presenteras i processmodellen och rimligt är att arbetet löper över ett läsår.