Steg 6:
Uppföljning
Syfte
Att utvärdera, analysera genomfört arbete samt utifrån
det utveckla och stärka det
fortsatta arbetet. Strukturer
och rutiner för att integrera
arbetet för en tobaksfri skoltid
i ordinarie verksamhet och
årsplanering.
Aktiviteter
Följ upp, utvärdera, analysera
och utveckla skolans tobaksförebyggande
arbete.
Resultat
Utvecklade strukturer och rutiner för skolans fortsatta arbete. Plan för genomförande nästa läsår
I slutet av varje läsår kan det vara bra att följa upp hur arbetet har gått. Men också blicka framåt mot nästa läsår. Vilka erfarenheter kan ni ta med er från ert arbete och vad kan ni göra bättre till nästa år? Det handlar också om att försöka bygga strukturer och rutiner så att det tobaksförebyggande arbetet blir en integrerad del i den ordinarie verksamheten.
När ni gör uppföljningen kan ni använda er av processmodellens sex steg enligt nedan.
Processmodell
1
Tobakspolicy
Är ni nöjda med hur er policy, vision är formu- lerad? Är den lättförstå- elig? Är den motive- rande? Är den relevant för där ni är nu? Om ni är nöjda så låter ni den naturligtvis vara, är ni inte nöjda så ändrar ni.
2
Förankring skolans personal
Fråga er hur väl förankrat såväl policy, förhållningssätt som det tobaksförebyggande arbetet i stort känns bland era kollegor. Använd gärna en skala från 1–5 där 1 är mycket svagt och 5 är mycket starkt. Ni kan naturligtvis också föra utvärderande samtal med era kollegor för att få en känsla för hur väl det är förankrat. Utifrån de svar ni får – behöver ni arbeta vidare med förankringen? Behöver ni ta ny sats i början på nästa termin/läsår? Hur säkerställer ni att det tobaksförebyggande arbetet och förhållningssättet försvagas eller faller i glömska? Hur ska ni se till att ny personal som kommer till skolan ska få del av er policy, ert förhållningssätt och arbete? Dra upp riktlinjer och
planera för hur ni ska tackla dessa frågeställningar under nästa läsår.
3
Förankring skolans elever
Hur väl förankrat är policy, vision och arbete för en tobaksfri skoltid bland eleverna? Behöver ni arbeta vidare för att verkligen få det att sätta sig i väggar och medvetande? Målsättningen är ju att bygga en skolkultur där tobaksfritt är norm. Till nästa läsår kommer det nya elever och föräldrar. Hur ska vi få med dem? Vad, vilka insatser, gör vi i början av terminen och hur arbetar vi vidare med såväl nya som gamla elever för att hålla idén om och
arbete för en tobaksfri skoltid vid liv?
4
Kommunikation
Hur har ni hittills kommunicerat ert ställningstagande för en tobaksfri skoltid. Är ni tydliga? Vilka kanaler använder ni er av? Vilka når ni med er kommunikation? Hur uppfattats det? Hur kan ni förbättra er kommunikation? Är det fler ni kan behöva nå? Vilka kommunikationsinsatser ska ni behålla/utveckla? Vilka nya kan ni genomföra?
5
Förstärkande aktiviteter
Utvärdera de insatser, de verktyg ni har använt. Kändes det bra? Nådde ni fram? Vad blev resultatet? O.s.v. Planera sedan in i nästa termins årshjul eller liknande – vilka insatser ni ska genomföra, när de ska genomföras och hur de ska följas upp. Många av de verktyg/insatser som föreslås i det här materialet är
saker som ligger som en naturlig del i skolans ordinarie verksamhet. ANDT-undervisning, utvecklingssamtal, hälsosamtal, föräldramöten och elevaktiviteter.
Men tobaksfrågan kan ganska lätt försvinna om man inte säkerställer att den tas upp i dessa insatser på ett tydligt och adekvat sätt
och med koppling till skolans arbete för en tobaksfri skoltid.
6
Uppföljning
Och som en del av uppföljningen – planera även in när uppföljningen av nästa års arbete ska ske. Samt
planeringen av det då kommande läsåret. Det är först när ni får ett systematiskt arbete – analys, planering, genomförande, uppföljning – med dessa frågor som ni har förutsättningar att nå framgång.